Välkommen till ExploreBike Adventure School som ger dig all kunskap

du behöver för att ge dig iväg på en äventyrlig motorcykelresa.

LIKE if you LIKE


Om du gillar kursen är du varmt välkommen att följa ExploreBike på sociala medier. Det gör att vi kan fortsätta bygga ut och utveckla kursen.


Via våra sociala medier får du även information om uppdateringar av kursen.

INSTRUKTÖRER:

Linus - Motorcykeläventyrare samt utbildad motorcykeltekniker. Grundare av ExploreBike.


Andreas - Tekniskt ansvarig för motorcyklar vid Yamaha Motor Scandinavia. Utbildar motorcykeltekniker.


Jonas - Produktspecialist för MC vid Öhlins.


Albin - Narkossjuksköterska med erfarenhet från ambulans, kirurgi och akutsjukvård.

DRIFTINFORMATION:

På vissa datorer och smartphones fungerar inte kursen fullt ut. Detta problem är känt av vår domänvärd (One) och vi arbetar med att reducera upplösningen för att öka hastigheten.

EXPLOREBIKE COMMUNITY:

ExploreBike Community är ett forum för motorcykeläventyr där du kan dela med dig och ta del av tips avseende resmål, rutter, utrustning,tekniska frågor m.m.

1. MOTORCYKEL

Introduktion

Generellt

Specifika detaljer

2. FJÄDRING

Generellt

Förspänning och inställning av häng

:STEG 1


Lyft upp bakhjulet respektive framhjulet från marken så det hänger fritt (ett hjul i taget), enklast är att använda en mc-pall eller mc-lyft.


För bakhjulet tar man ut en mätpunkt på svingarmen och en på ramen (bäst är mitt i navet och sedan en punkt rakt ovanför på ramen).


Mät detta avstånd som B1. Se bild nedan.

För framhjulet tar man ut en mätpunkt vid gaffelkronan och mitt i navet.


Mät detta avstånd som F1. Se bild nedan.

:STEG 2


Låt föraren (med full utrustning för körning) sätta sig på motorcykeln. Mät därefter på samma sätt som föregående mätning bak (B2) och fram (F2).


Viktigt att föraren inte håller balansen med någon fot utan i stället lutar sig mot en vägg eller motsvarande.

STEG 3


Avslutningsvis beräknar du ditt häng:


B1 - B2 = bakre häng (detta dividerar du med B1 och får din procentsats)


F1 - F2 = främre häng (detta dividerar du med F1 och får din procentsats)


Generellt sett finns det en tumregel för äventyrsmotorcyklar som säger att fjädringens häng skall vara ca 30 % av totala fjädringsvägen.


Om man har ett uppmätt häng som är mer/mindre än ovan värden (30 %) så behöver man spänna/släppa förspänningen i fjädringen.


I vissa fall (för tyngre förare och även med tung packning/passagerare) så kan man behöva hårdare fjädrar (i synnerhet bak) för att få till rätt häng på motorcykeln. Typiskt sett brukar det på äventyrsmotorcyklar sitta standardfjädrar på ca 5-6 Nm fram och ca 70-75 Nm bak.


Vill man uppgradera så finns det oftast tabeller för vikt i relation till styrka på fjädrar. Se nedan exempel för Öhlins fjädrar till Yamaha Ténéré 700:

Framgaffel (Öhlins FKA114)

Bakstötdämpare (Öhlins YA 818)

ÖVRIGT


Observera att detta mått (30 %) är för äventyrsmotorcyklar som ofta har längre fjädringsväg än vanliga motorcyklar.


Rätt mått för hänget brukar vara angivet i manualen för motorcykeln. Det vanligaste är att man ställer förspänningen från SOFT till HARD och att denna inställning anges i mm. Det är för att i läge SOFT så är fjädern "obelastad" och att när spänner ökar man förspänningen.


Det bör poängteras att fjädringen är en högst individuell inställning och äventyrsmotorcyklar är oftast mer eller mindre lastade (vatten, bensin etc.), som gör att de exakta inställningarna är svåra att få till och att man då använder inställningen av hänget som en kontroll att man har en hyfsat korrekt inställd fjädring.

Inställning av kompression och retur

Inställningarna av retur och kompression görs oftast från HARD till SOFT.Det är vanligtvis angivet i antal klick. Detta är för att i läge HARD är nålen i fjädringen fullt iskruvad och det ger ett mer exakt mätlägen än om man skulle gå från SOFT till HARD. Observera att vad som gäller för din motorcykel står angivet i din instruktionsbok.

Luftning

Service

Styrdämpare

Uppgradera fjädring

Vanliga problem

Frågor

3. Däck och slang

Val av däck

Adventure


80/20 - Michelin Anakee Adventure (länk).


50/50 - Michelin Anakee Wild (länk).


100 - Michelin Tracker (länk).


Enduro/motocross


För dig som är intresserad av att köra enduro eller motocross med din äventyrsmotorcykel rekommenderar vi att man använder exempelvis Michelins Starcross 6 medium soft (länk). Denna typ av däck har högre "dobbar" än FIM-däck.


Rally


Däck för rally har ofta en högre prisklass än däck för enduro/motocross. Det beror på däckets uppbyggnad (stommen) som gör det mycket kraftigare för att klara de högre hastigheterna och andra belastningar som sker under ett rally. Exempel på rallydäck är Michelins Desert Race (länk) och Desert Race Baja (länk). Observera att Baja endast finns som bakdäck (vilket passar med Desert Race framdäck).


Övrigt


Ett begrepp man kan stöta på är "FIM-däck". Det innebär att tävlingsdäck i vissa discipliner inte får ha djupare dubbar än 13 mm, exempelvis däcktypen Michelin Enduro Medium (länk) anpassad för detta.

Val av slang

Lufttryck

Däcktrycken i ovan film (2,0 och 2,5) är angivna i bar.


Om du kör med motocross/endurodäck på en äventyrsmotorcykel kan du behöva ha högre lufttryck än vad som tillverkaren har angett om du inte har däcklås monterat. Annars kan däcket vrida sig med risk för punktering. En personlig preferens är 1,2 bar fram och 1,5 bar bak vid endurokörning med Yamaha Ténéré 700 eller motsvarande motorcykel.

Verktyg

Förteckning av verktyg och materiel


Ventilnålsverktyg (Biltema, Ventilnålsverktyg) - det finns även en mindre variant som kan skruvas som ventillock, vilket medföljer vissa slangar.


Däckjärn (Motion Pro, Tire Bead Breaker and Lever Tool Set) - för att få av däcket från fälgkanten så kallat "breaking the bead".


Däckmaskin (Rabaconda, 3-Minute Mousse Changer).


Däckjärn - verkstad (Rabaconda, PRO Tyre Lever).


Däckjärn - fält (Buzzetti, 200 mm Professional).


Fälgskydd (Motion Pro, RimShield II).


Fälglås (Motion Pro, T6 Trail Bead Buddy) - för att låsa däcket från att åka runt fälgen vid montering.


Smörjmedel för däckkrängning (90 % vatten och 10 % såpa) - hanteras enklast med en vanlig sprayflaska.


12V-pump (Stop & Go, Mini-Air Compressor).


Kolsyrepatroner (Proworks).


Handpump (Topeak, Race Rocket MT).


Kompressor (Biltema, Kompressor L24 1500 W).


Däcklagning (Proworks, Däcklagningssats).


Slanglagning (Tip Top, Motorcycle Repair Kit).


Slangmonteringsverktyg/ventildragare (Proworks, Slangmonteringsverktyg).


Punkteringsspray (Yamalube).

Däck- och slangbyte

För äventyrskörning är det självfallet bra att balansera ett hjul efter ett däckbyte, men inte nödvändigt (det är inte heller möjligt att göra om man inte har utrustning för det).

Däcklagning

Slanglagning

4. Tillbehör

Skydd för motorcykeln

Hasplåt


Beroende på vad man har för motorcykel så bör man tillse att den hasplåt man använder skyddar även för länkaget (för de fall man kör över en sten eller liknande).


Handskydd


Handskydd av märket Barkbusters (länk) är av mycket god kvalitet och passform. På aluminiumskenan som fästs på styret kan man ha olika typer av plast (större eller mindre) för att skydda mot vind och regn. Nedan visas Barkbusters VPS med extra vindavvisare.

Strålkastarskydd


Det finns skydd som är av genomskinlig plast eller som stålnät. Båda varianterna fungerar skyddsmässigt (även om ett skydd i stålnät kan släppa igenom små stenskott).


Kedjeskydd


Kedjeskydden kan bitvis skrapa emot kedjan och skapa missljud. Detta är inget onormalt och man kan behöva byta kedjeskydd som blivit slitna.

Gaffelskydd (neoprene)


Observera att man bör fästa dessa upptill och nertill med dubbla buntband. Tillse att inre och yttre gaffelbenen är väl tvättade innan dessa monteras. De bör vara så långa att de täcker hela inre gaffelbenet och inte bara där inre och yttre gaffelbenen går i varandra.


Oftast behöver man ta av gaffelbenen för att montera skyddet. Man bör undvika gaffelskydd med kardborre då detta gör att smuts/damm så småningom letar sig in genom skyddet.

Stötdämparskydd (neoprene)


Observera att ett stötdämparskydd kan vara svårt att få på när stötdämparen sitter monterad. Enklast är att lossa stötdämparen och fästa skyddet upptill med ett buntband medan den nertill bör vara öppen för att släppa ut vatten. Det kan vara svårt att få tag på skydd avsedda för motorcykel, men man kan använda skydd som finns för snöskoter.

Packning - generellt

Packning - längre resor

Sidopacklådor (och toppbox)


Det är viktigt att både sidopacklådor och toppbox är låsbara. De flesta tillverkare har lås som går att koda med mc-nyckeln, och slipper därmed ha flera olika nycklar med sig.


Det är viktigt att det finns någon form av skydd för låsmekanismen så att smuts och damm inte tar sig in då detta kan skapa svårigheter att öppna/stänga låsen.


Tankväska


På ovansidan av tankväskan bör det finnas en plastficka för kartförvaring så man enkelt kan titta på kartan. I plastfickan kan man även placera kompassen.


Större packrulle


Denna större packrulle kan med fördel vara i en synligare färg (gul eller orange) för att synas bättre i trafiken. Man bör använda statiska spännband och inte elastiska som gör att packningen rör sig och ökar slitaget.


Mindre packrullar


Denna typ av vattentäta påsar finns i mc-butiker och friluftsbutiker. Då de spänns fast mot packlådorna är det viktigt att de är av kraftigare tyg för att undvika att de skavs sönder. Även här bör man använda statiska spännband.

Packning - kortare resor

För kortare resor med mindre packning (dagsturer, enstaka övernattningar) kan man använda sig av sadelväskor från exempelvis Giant Loop (länk).


Dessa fästs på bakre delen av sitsen och oftast i fotpinnarna för passageraren.


En storlek på ca 20-30 liter (10-15 liter på vardera sida) brukar vara tillräckligt för att få med sig verktyg och övrig utrustning.


Det är viktigt att man använder sig av packväskor som är speciellt anpassade för motorcykeln då väskorna utsätts för vibrationer som kan skava mot tyget.

Giant Loop Coyote Saddle bag

39 liter

Giant Loop Great Basin Saddlebag

68 liter

Övriga tillbehör

Extrastöd


Med ett separat extrastöd kan man ta loss både fram- och bakhjul, i de fall man inte har monterat centralstöd eller tillgång till mc-pall/mc-lyft.

Komfortsäte


Ett bra sätt att öka komforten för passageraren är luft- och gelkuddar. Wild Ass (länk) har tre olika typer av kuddar som finns i olika storlekar och former.

Bränslefilter


Filtret från Guglatech (länk) trycks ner i tanken och förhindrar att man får ner skräp eller andra förmål i tanken.

Ryggsäck

Ryggsäck


Ryggsäcken bör ha möjlighet till att använda en vätskepåse med slang och ett riktmärke är att den storleksmässigt bör vara runt 15 liter.  Klim Nac Pak (länk).

Utrustningsväst


Ett alternativ till att använda ryggsäck är en så kallad utrustningsväst. Den gör att packningen sitter tightare mot kroppen och fördelar vikten jämnt fram och bak. Klim Arsenal vest (länk).

5. Skyddsutrustning

Kläder

Knäskydd


I huvudsak finns det två olika typer av knäskydd. Den ena varianten är enkla skydd som endast skyddar mot slag/stötar. Är vanligtvis av hårdplast eller nyare typer gjorda av mjukare material.

 

Det andra typen av knäskydd sitter mer "fast" på benet och skyddar även mot vridning och överböjning på knäleden. Dessa skydd är oftast dyrare än de enklare skydden.

Hjälm

Säkerhetsklassning


Hjälmen är den viktigaste säkerhetsdetaljen vid motorcykelkörning. Man bör vid köp kontrollera att hjälmen är säkerhetsklassad enligt någon (gärna flera) av nedan standarder.


- ECE (Economic Comission for Europe) - är en europeisk säkerhetsstandard för hjälmar.


- DOT (Department of Transportation) - är en amerikansk säkerhetsstandard för hjälmar.


- Snell (Snell Memorial Foundation M2010) - är en ickestatlig organisation som utför tester på hjälmar. Detta är en frivillig certifiering för hjälmtillverkare.

Stövlar

Skillnaden mellan en adventurestövel och en offroadstövel är numera inte särskilt stora.


Generellt är en adventurestövel mer anpassad för att kunna gå till fots, dvs något mindre styv och med en grövre sula. Offroadstöveln brukar ha fler spännen och vara betydligt kraftigare avseende skydd runt smalbenet.


Ett tips är att prova stövlarna tillsammans med byxorna då vissa stövlar är så kraftiga runt smalbenet att de ibland inte passar med vissa byxor.

Handskar

6. Offroadkörning

Inställning av motorcykel

Fot- och handposition

Sittande körställning

Stående körställning

Acceleration och bromsning

Kurvor

Backar

Löst underlag

Spår

Hinder

Vatten

STEG 1


När man kommer till ett vattendrag som skall korsas är det att rekommendera att man stannar och rekognoserar övergången innan man kör över.


Vissa mindre vattendrag kan man bedöma i farten, men när det kommer till större överfarter kan det vara ett stort risktagande att inte rekognosera.

STEG 2


Gå igenom vattendraget till fots. Har man inte vattentäta stövlar eller om det är djupt vatten tar man lämpligen av sig stövlarna och byxorna och går över i ett par sandaler.


Man bör rekognosera efter flera saker:


1) Vilken linje bör man ta (för att undvika att köra på stenar eller liknande under vattnet som kan påverka balansen).


2) Vad är det för underlag på botten (för att undvika att hjulen gräver ner sig och man kör fast).


3) Hur strömmar vattnet (är det för strömt kan det bli för högt tryck på sidan av motorcykeln som gör att man kan tappa balansen på motorcykeln).

STEG 3


Efter genomförd rekognosering väljer man hur man skall korsa vattendraget. I huvudsak finns det tre olika sätt:


1) Stående


2) Sittande


3) Gående vid sidan av motorcykeln (viktigt att man står på motsatt sida av strömmen så man kan hålla emot motorcykeln).


Kör man med en kamrat så kan det vara en god idé att båda hjälps åt för att köra över motorcykeln. Enklast är då om man går på varsin sida om motorcykeln.


En faktor som alltid bör beaktas är huruvida man skall ta loss sin packning och bära över den till fots, i syfte att få en så lätt motorcykel som möjlgt att hantera.

STEG 4


Efter överfarten är det lämpligt att se över motorcykeln, och att det inte kommit in vatten i packningen eller smuts/grus kring drivpaket och bromsar.

Lyfta MC

7. Navigation

Generellt

GPS

Mobiltelefon

Mobiltelefon är ett relativt bra hjälpmedel för navigation. Nackdelarna är att skärmen oftast inte kan hanteras med handskar och att den är mer väderkänslig än en GPS. Dock är det ett utmärkt reservhjälpmedel.


Ett bra sätt att fästa mobiltelefonen på styret är med RAM-mounts och hållaren X-grip. Fördelen med X-grip är att den passar alla mobiltelefoner och att telefonen sitter fast med både de tryckande armarna och om man vill med ett gummispännband som medföljer (syns ej på bilden).

Karta och kompass

Kartor


De flesta kartor man behöver kan man hitta hos www.kartbutiken.se eller i den tyska butiken www.freytagberndt.com. Michelins kartor är oftast nyligen uppdaterade och täcker stora delar av världen.


Kompass


Om man skall resa över flera magnetiska zoner (finns tre zoner: Magnetic North, Magnetic Equator, Magnetic South) behöver man en globalkompass där nålen fungerar i alla delar av världen (exempelvis Silva Expedition Global)

Digitala verktyg

Google Maps


Google Maps är i huvudsak en onlinekarta, men man kan även spara ner regionala kartor för att använda offline.


Du kan även låta appen spåra din position och sända till anhöriga.

Maps.me


Offlinekarta där man på förhand kan ladda ner de länder som du behöver.

Sygic


Offlinekarta som uppdateras flera gånger per år.



Topo GPS Sverige


Appen ger dig tillgång till den topografiska kartan över Sverige. Kan användas offline.

ViaMichelin


Michelins app ger dig en förteckning av bland annat restauranger, bensinstationer, boenden m.m.

MyRide


Med appen kan man spela in sina rutter och får även uppgifter om hastighet, acceleration, lutningsvinkel, höjd m.m. Man kan ta del av andras rutter och även lägga ut sina egna.

Rutter

Det finns ett antal organisationer som tillhandahåller rutter (gpx) för flera olika delar av världen. Detta är ett enkelt sätt att komma ut på fantastiska vägar med ett minimum av egna förberedelser.


Observera att denna typ av rutter oftast ligger långt från såväl butiker och bensinstationer men även möjighet till räddning.

8. Vatten och mat

Köksutrustning

Friluftsmat

Vattenförvaring och vattenrening

9. Camping

Tält och tältplats

Liggunderlag och sovsäck

Hygien

Friluftsutrustning

Digitala verktyg

Camp Wild


Appen/hemsidan listar vindskydd, bivacker och vandringsstugor över hela världen.

Vindskyddskartan


Appen/hemsidan listar en stor mängd vindskydd i Sverige.

Grillplatser.nu


Hemsidan listar grillplatser över hela Sverige.

ACSI Campingar Europa


Appen listar drygt 9 000 campingar i Europa.

10. Kläder

Kläder

LIKE if you LIKE


Om du gillar kursen är du varmt välkommen att följa ExploreBike på sociala medier. Det gör att vi kan fortsätta bygga ut och utveckla kursen.


Via våra sociala medier får du även information om uppdateringar av kursen.

VILL DU SUPPORTA?

Buy Me A Coffee

11. Dokument

Personliga dokument

:Reseförsäkring


Om man som svensk medborgare reser utanför EU/EES, Schweiz och Storbritannien behöver man en privat reseförsäkring. Generellt sett har man reseförsäkring i sin hemförsäkring, men den täcker oftast inte alla eventualiteter.


Global Rescue (länk) ger bra stöd i de fall man råkar ut för en olycka och behöver medicinsk rådgivning (jourtelefon) av läkare, evakueringsteam, reserådgivning (oroligheter) m.m.

Fordonsdokument

12. Kommunikation och information

Nödsändare

Zoleo


Zoleo är ett alternativ till Garmin och gör att du kan kommunicera sömlöst mellan mobilnät och satellitnät.


Det finns funktioner där du kan larma (SOS), få medicinsk hjälp och väderprogronoser m.m.

Apple


Apple har tagit fram en funktion där man kan skicka nödsignaler (SOS) med hjälp av sin satellitkommunikation.


Det finns även en funktion för kraschdetektering.


Observera att det fungerar inte med alla versioner av Iphone och Apple Watch. Klicka på bilderna nedan för mer information.

Internkommunikation

Internkommunikation mellan dig och din passagerare eller de du kör med förhöjer upplevelsen.


SENA 50 C har utöver internkommunikation även kamera och möjlighet för dig att lyssna på musik eller prata i telefon.


Fästpunkten är på sidan av hjälmen men påverkan från fartvinden är minimal.

Digitala verktyg

Family360


Appen ger dig möjlighet att dela din plats till både familjemedlemmar och kamrater. Den har även en funktion för kraschdetektering där nödsignal skickas till kontakter.

UD Resklar


I appen får du information från Sveriges alla ambassader gällande reseinformation och avrådan från resor.

iOverlander


En app som listar allt från verkstäder, färjelinjer, reseagenter, boenden, restauranger etc.

Wiki Overland


Ett forum som tillhandahåller nyttig information för äventyrare och overlanders. Observera att informationen kan vara dåligt uppdaterad.

Google Translate


Appen hjälper dig med översättning mellan alla världens språk.

Babbel


Med appen kan du lära dig ett stort antal språk genom att göra korta lektioner varje dag.

13. Verktyg och reservdelar

Verktyg

Handgrepp som man bör kunna göra och ha verktyg (stort kit) för att göra:


- Montera samtliga tillbehör

- Byta säkringar

- Byta/kontrollera/tvätta luftfilter

- Byta bromsbelägg

- Byta lampor

- Byta kopplings- och bromswire

- Byta däck och slang

- Byta drivpaket

Verktyg:


Verktygslistan är generisk och skall ses om en grund. Tillse att du anpassar listan med de verktyg som är specifika för din motorcykel. Verktyg markerade med en asterisk* är lämpliga att ha med i sitt mindre verktygskit.


- Verktygsväska*

- Arbetshandskar*

- Latexhandskar

- Trasa*

- Diagnosverktyg + sladd (om det finns för din motorcykel)

- Multimeter (felsöka i elsystemet)

- Startbatteri*

- Startkablar*

- Bogserlina*

- Bensinslang (2 m)

- Däckjärn + hållare*

- Beadbreaker*

- Fälgskydd*

- Däckverktyg mini (för att hålla fast däcket från att åka runt)*

- Däcklagning (borr, håltagare, massa)*

- Slanglagning (lapp, lim)*

- Ventilskruv + ventildragare*

- Pump*

- 12 V-pump

- Krysskruvmejsel liten

- Krysskruvmejsel mellan

- Spårskruvmejsel liten

- Spårskruvmejsel mellan

- Spår- och kryssmejsel stor

- Skiftnyckel 200 mm*

- Skiftnyckel 100 mm*

- Ringnycklar

- Insexnycklar*

- Torxnycklar*

- Kedjebrytare

- Kedjepress

- Tändstiftsnyckel

- T-handtag

- Spärrskaft

- Förlängare till spärrskaft/T-handtag

- Bitshållare och bits (insex)

- Ledad förlängare till T-handtag?

- Hylsor 

- Ekernyckel

- Svetstång

- Polygrip

- Spetstång

- Avbitare

- Dorn

- Magnetpinne (för att plocka upp tappade skruvar)

- Metallsåg

- Borr (T-borr)

- Wiresmörjare

- Våtslippapper

- Multiverktyg (Leatherman Wave)*

- Packningsrensare + plastbit (gaffel)

- Svetständare

- Tumstocksbit (för att mäta kedjan eller fjädring)

- Vajersmörjare

- Snöre och spännband (för att ta bort fjäder från centralstöd)


Reservdelar

Tillfällig lagningsmateriel

Ett bra tips är att medföra en så kallad blixtlåslagning. Om du råkar ta sönder din stropp till blixtlåset är det behändigt att ha en i reserv. Finns på exempelvis Laglappen (länk).

14. Underhåll

Förberedelser

Daglig tillsyn

Checklista 


Nedan checklista är utifrån personlig preferens och relativt generisk för olika motorcykelmodeller. Lägg till eller ta bort i din personliga checklista.


Chassi:

- Däck (däckmönster, slitbana, stomme)

- Slang (ventilvridning, lufttryck)

- Fälgar (fälgkanter skadade, riktning på hjulet)

- Ekrar (fastsättning)

- Hjulaxlar (fastsättning)

- Hjullager (glapp, friktion)

- Styrlager (glapp, friktion)

- Sving/länkage (glapp)

- Framgaffel (läckage, luftning)

- Stötdämpare (läckage)

- Kedja (spänning, slitage)

- Drev (slitage)

- Kedjestyrare (fastsättning)

- Kedjerullar (fastsättning)


Motor:

- Motorhus (fastsättning)

- Motorolja (nivå, färg)

- Kylarvätska (nivå)

- Koppling (spel, smörjbehov)

- Luftfilter (smutsigt)


Bromssystem:

- Bromsvätska (nivå, färg)

- Bromsslangar (läckage)

- Bromsbelägg (slitage)

- Bromsskivor (slitage)

- Bromshandtag (spel, smörjbehov)

- Bromspedal (spel, smörjbehov)


Elsystem:

- Halvljus

- Helljus

- Ljustuta

- Bakljus

- Bromsljus

- Blinkers

- Varningsblinkers

- Tuta

- Batteri (fastsättning, kablage)


Tillbehör:

- GPS (fastsättning)

- Mobilhållare (fastsättning)

- Hasplåt (fastsättning)

- Sidoskydd (fastsättning)

- Motorbågar (fastsättning)

- Handskydd (fastsättning)

- Lyktskydd (fastsättning)

- Packlådehållare (fastsättning)

- Toppboxhållare (fastsättning)

- Sidoväskor (fastsättning, smörjbehov)

- Toppbox (fastsättning, smörjbehov)

- Ryggstöd på toppbox (fastsättning)

- Låssats (fastsättning, smörjbehov)

- Innerväskor (slitage)

- Packrulle + spännband (slitage)

- Komfortsits - Wild Ass (fastsättning i sadeln)

- Centralstöd (fastsättning, smörjbehov)

- Sidostöd (fastsättning, stoppfunktion, smörjbehov)


Personlig utrustning:

- Hjälm (rengöra visir)


Vätskor och smörjmedel

Vård

15. Säkerhet

Riskhantering

Bromslås

Ett bra sätt att låsa motorcykeln och därmed förhindra stöld är med ett så kallat bromslås som sätts fast på bromshandtaget (frambroms).


Fördelen är också att det är mindre smutsigt att hantera än lås för bromsskivan och man kommer garanterat inte glömma låset och köra iväg (till följd av trasigt bromsok).

16. Sjukvård

Liten sjukvårdsutrustning

Stor sjukvårdsutrustning

Den utrustning som förevisas i ovan två klipp finns att köpa i välsorterade apotek och friluftsbutiker.


Det finns färdiga sjukvårdskit från flera kvalitativa leverantörer. Köper man ett sådant kit bör man kontrollera så att det innehåller minst det som omnämns i ovan klipp.


Ett tips är att köpa mer sjukvårdsmaterial än det man behöver under resan och innan man startar resan öva med materielen.


Skall man till avlägsna destinationer utan möjlighet till sjukvårdstransport och kvalificerad sjukvård kan det var väl värt att gå en sjukvårdskurs.


Tourniquet finns bland annat att köpa på www.terrang.se (länk).

Mediciner

Anpassa de mediciner du behöver ha med dig. Nedan förteckning är bra att ha i ett reseapotek.


Ej receptbelagda


- Allergi (Antihistamin).


- Febernedsättande (Panodil och Ipren).


- Fotsvamp (Lamisil).


- Lokalbedövning vid bett/sår/brännskador (Xylocain).


- Lös mage (Dimor).


- Muskelinflammation (Voltaren).


- Vätskeersättning (Resorb).


Receptbelagda


När det gäller de receptbelagda medicinerna kan man ta en kontakt med sin läkare för att resonera om möjligheterna att få utskriven medicin med sig på sin resa (är endast aktuellt om man reser till vissa specifika länder som mer eller mindre saknar sjukvård).


- Allergi/bett/stick (Betapred).


- Allergiska reaktioner (Emerade, autoinjektor).


- Bakterieinfektion (Antibiotika).

Första hjälpen

Digitala verktyg

Första hjälpen (Röda korset)


Appen ger dig enkel tillgång till grundläggande första hjälpen.

SOS Alarm


Med appen kan du kontakta SOS så de ser din position. Du får även del av krisinformation, VMA etc.

17. Motorcykelfrakt

Generellt

De fraktföretag som är specialiserade på motorcykeltransport har ofta en bra personlig service och hjälper dig med den dokumentation och de förberedelser som krävs.


För vissa internationella transporter kan det vara svårt att få motorcykeln skickad från Sverige och man behöver då lämna den i ett närliggande land (inte sällan England, Tyskland eller Nederländerna).


När det gäller båtfrakt/färjor i lite mer avlägsna länder så rekommenderar vi att man söker (via karta) i appen iOverlander, som tidigare nämnts i kursen. Detta då vissa färjelinjer inte alltid finns sökbara och tillgängliga på internet. Där finns det även ofta kontaktuppgifter till "agenter" som kan hjälpa till att arrangera transporten.

 

James Cargo Services (länk) är specialiserade på på bland annat frakt av motorcyklar.

 

DHL (länk) kan användas för att skicka reservdelar eller liknande och har global täckning.

18. Foto och film

Kamera och stativ

Optik är oftast mycket känsligt och bör förvaras i en mjuk förvaringsväska för att undvika att skadas.

Actionkamera

Drönare

Ett tips är att medföra extra rotorblad om något av de befintliga skulle skadas.


Drönare har ofta kraftigare batterier än exempelvis mobiler och GPS och kräver därmed högre laddningsström. Man kan använda befintligt 12-V uttag, eller montera ett extra 12-V uttag, avsedda för exempelvis handtagsvärme eller annan utrustning som kräver högre ström.

Digitala verktyg

Adobe Lightroom


Bildredigeringsprogram som finns både för dator och mobiltelefon.

Adobe Rush


Videoredigeringsverktyg för film som finns för både dator och mobiltelefon.

19. Packning av utrustning

Packning av utrustning

Den typ av påsar som nämns ovan finns i friluftsbutiker i en rad olika storlekar och modeller. Påsarna gör även att utrustningen inte glider runt och skaver mot varandra då de exempelvis ligger i packlådor.


Packlistan som nämns i ovan klipp är under revidering och kommer läggas in här.

20. Tips och trix

Öka räckvidden

Bränsledunk (Givi, TAN01 2,5 L och Givi, TAN01 fäste för dunk) - de flesta tillverkare av aluminiumpacklådor har denna typ av dunkar eller dunkar med universalfästen. Vissa tillverkare (exempelvis Touratech) har även fäste för vattenflaskor, sjukvårdsväskor etc.


Bränslepåse (Giant Loop, Gas Bag 5 Gallon) - rekommenderar att man tar så stor påse som man bedömer är lämpligt. Påsen är i sig kompakt och ofta en fördel att ha med så mycket extra bränsle som möjligt.

Farthållare

Farthållare (Photon, Svart 24-30 mm) - detta är en farthållare som liknar en klädnypa och är både enkel och säker att hantera.

Bogsering

Bogserlina (Klim, Tow Strap) - man kan även använda en vanlig bogserlina avsedd för personbilar eller ett spännband för lastsäkring.

LIKE if you LIKE


Vi hoppas kursen har gett dig inspiration och kunskap för att ge dig ut på spännande motorcykeläventyr.


Om du gillar kursen är du varmt välkommen att följa ExploreBike på sociala medier. Det gör att vi kan fortsätta bygga ut och utveckla kursen.


Via våra sociala medier får du även information om uppdateringar av kursen.



Hälsningar

Linus, Andreas, Jonas och Albin


EXPLOREBIKE COMMUNITY:

ExploreBike Community är ett forum för motorcykeläventyr där du kan dela med dig och ta del av tips avseende resmål, rutter, utrustning,tekniska frågor m.m.

FEEDBACK:

Om du saknar något i kursen, har synpunkter eller vill rapportera ett problem är du varmt välkommen att höra av dig till oss på info@explorebike.se eller i nedan formulär.